Risotto Cristina cu căpșuni, lobodă, cârnat, leuștean - Rețetă fără gluten

Acesta este, fără doar și poate, cel mai bun risotto pe care l-am mâncat în viața mea. Pe cuvânt de onoare.
Și-am mâncat felurite risotto-uri la viața mea pentru că am lucrat în restaurante, în Italia, timp de 10 ani.
Am învățat și furat toate trucurile de la cei mai mari bucătari șefi din cea mai minunată țară din lume.

Dar vei citi asta la multe dintre rețetele publicate pe cele 8 blog-uri de rețete ce am. În special la risotto-uri.
Și nu pentru că le-am inventat eu, ci pentru că sunt cu adevărat divine. 


Retete fara gluten cu orez si capsuni de Cristina G.

Varianta asta cu cârnat am vrut s-o numesc: Risotto Cristina și varianta vegană am vrut să o numesc: Risotto Primavera
De fapt le-am numit așa pentru că sunt 100% inventate de mine.

***
În primul rând, risotto nu este un nume de fițe, risotto nu este pilaf
Risotto este numele italian al acestei mâncări de orez care se gătește riguros "al dente."
Al dente înseamnă că bobul de orez nu se fierbe până se dezintegrează, dar se lasă puțin crocant.
E adevărat că unii îl lasă prea crocant și zici că-i crud. Dar asta depinde de gusturi.
Mie îmi place al dente. Foarte, foarte mult.

Cele mai faimoase tipuri de orez optime pentru risotto-uri pe care le cunosc eu sunt:
  • Roma
  • Carnaroli
  • Baldo
  • Vialone nano
Mai sunt și altele. În România folosesc un orez cu bobul gras, nu contează ce marcă. Numai să fie bun.

***
Acum vreo 15 ani, pe când locuiam în Italia, bucătarul chef din restaurantul în care lucram, a venit cu la mine o farfurie cu risotto știind cât îl ador.

Mă uit la farfuria ornată cu căpșuni, la mâncarea roză, aburindă și, hlizindu-mă cu gura până la urechi îi zic: "Frate, ai luat farfuria greșită. Ăsta-i desertul!"
La care el răspunde râzând: "Terrona!"

Terrona, terrone este un pejorativ pe care-l folosesc italienii când se referă la oamenii din sudul Italiei. Pe românește înseamnă: țăran. În cazul meu: țărancă = needucată.
Dar șeful glumea.
... Cel puțin așa cred...
Da, mă, da, glumea.

Oricum, șeful mi-a explicat ce e cu farfuria roză din mâna lui. Adică orez cu căpșuni.
M-am uitat buimacă la el și-am vrut să-mi dau demisia.
Dar n-am făcut-o... că.. hhhmmm... aveam nevoie de bani. De aia eram acolo... de asta sunt și aici acum.


Recunosc c-am strâmbat din nas rău și mi-a fost foarte greu să-mi iau inima în dinți și să-l gust.
Dar când am făcut-o, nu mi-a venit să cred ce bun era.
Absolut fabulos. 
M-am îndrăgostit instant. Dar instant-instant.
Însă, nu m-am gândit niciodată că o să-l fac când mă-ntorc în țara mea natală.
Apoi... am devenit blogger și minunea s-a înfăptuit. Nu numai că am gătit orez cu căpșuni de nenumărate ori, dar am inventat rețetele mele, 100% originale și incredibil de îndrăznețe. 

Aceasta este numai una dintre ele, exclusiv pentru cei curajoși și deschiși la minte.

Rețeta a fost inițial publicată pe reteteindraznete.blogspot.com, dar era puțin diferită.

Arome și culori diferite ce se combină perfect dând naștere unui deliciu estetic și gustativ unic! 

O rețetă de primăvară și vară foarte îndrăzneață pe care te invit să o încerci cu încredere.
Nu vei regreta.

***
Mai multe rețete de acest gen, găsești în noua mea carte de bucate intitulată 41 de Rețete Fără Gluten pe care o găsești pe Amazon, CreateSpace și alte magazine de cărți. 


***

Se zvonește că orezul ar fi toxic dacă nu este spălat de câteva ori înainte de a fi folosit. 
Acum îmi dau seama de ce mama îl spăla întotdeauna. 
În plus, dacă ții orezul la umflat pentru 1 oră (ori mai mult), acesta este gata în mai puțin de 10 minute. Da, exact ca la fasole și oricare alt bob.
Ține minte asta când faci orez data viitoare.
Poate nu la sarmale... La sarmale orezul trebuie să fie tare altfel îți ies terci.
Eu nu îl spăl, dar e sănătatea mea.

***
Următoarele precizări sau instrucțiuni pot fi găsite la toate reţetele mele de orez, căci sunt cele mai importante.
  • Apa sau supa ce folosești în mâncărurile de orez trebuie să fie caldă sau fierbinte ca să nu se oprească timpul de coacere. 
  • Eu acopăr risotto-ul ca să reduc timpul de coacere. Italienii nu ar face niciodată așa ceva. M-ar linșa pe stradă dacă ar afla ce fac eu în bucătăria mea. 
  • Procedeul descris imediat este fundamental pentru cei care sunt la primele arme în bucătărie. Nu turna niciodată deodată toată cantitatea de apă sau supă precizată de rețetă. Orezul tău poate fi diferit și poate absorbi mai multă - sau mai puțină - apă. Mai bine adaug-o pe rând, după gust și nevoi. Dacă torni prea multă apă de la început, în afara faptului că se va lungi timpul de coacere, riști să faci supă de orez şi vei fi foarte dezamăgit. Personal, am făcut greșeala asta de multe ori. Dar cu timpul am învățat să apreciez măsurile. Greşesc doar dacă vreau. 
Și oricum ar fi, supa de orez nu e rea deloc și e și fără gluten.

Specificații tehnice
Grad de dificultate: redus-mediu
Timp de preparare: 20-30 minute
Porţii: 4-5

Ingrediente
  • 500 g orez cu bob rotund de o calitate bună
  • 200 g cârnat afumat (sau orice fel de carne doreşti) – al meu era de casă (amestec porc-vită) - dacă ții post sau ești vegan, renunță la carne. Te asigur că este incredibil de delicios și fără carne. Uite aici rețeta fără carne: https://bucatevegane.blogspot.co.uk. 
  • 8 plante de lobodă roşie sau albă. În piaţă cred că se vând la legături. 2 legături ajung, mă gândesc; nu ştiu sigur: nu cumpăr niciodată şi nici nu mă uit
  • 10-15 căpșuni medii copți bine 
  • 2 legături de ceapă verde (7-8 cepe tinerele, cu tot cu foi)
  • 1/2 legătură usturoi verde. Numai foile verzi = 10, sau un căţel de usturoi ori 1 linguriţă praf
  • 1/4 legătură leuştean
  • 2 linguri ulei
  • sare după gust
  • apă (supă) fierbinte cât cuprinde orezul - în jur de 400 ml
  • Opţional, dar indicat: 1 ardei iute sau 1/2 linguriță de boia de ardei iute
  • Opţional: 1 bucată mică de unt (cât o nucă). Repet, dacă ţii post sau eşti vegan/vegetarian nu pune nici cârnat, și nici unt. 
Mod de preparare
  • Spală și toacă leușteanul. Pune-l deoparte. 
  • Spală și taie căpșunii pe lung în 4, sau cum îți vine, punând 2-3 deoparte pentru ornat. 
  • Curăţă, spală şi taie mărunt ceapa, usturoiul, loboda. Pune la călit (în ulei) uşor; cam 3 minute. 
  • Taie cârnatul felii, adaugă-l în cratiţă/ceaun, amestecă, pune 8 dintre căpșunii tăiați în 4. Amestecă, foc mediu, lasă vreme de 3-5 minute. 
Retete fara gluten cu orez si capsuni de Cristina G.
  • Pune orezul (eu pun cam cât iau într-o mână de 4 ori), amestecă foarte bine vreme de 1 minut (circa). Ai grijă să nu se ardă. 
Retete fara gluten cu orez si capsuni de Cristina G.

  • Pune apa sau supa la încălzit. Când s-a încălzit - fundamental - toarnă apă/supă cât să cuprindă orezul. Nu mai mult. Acoperă cu un capac (pentru a reduce timpul de gătire) şi lasă să fiarbă domol vreme de circa 10 minute. 
Retete fara gluten cu orez si capsuni de Cristina G.
  • Adaugă restul de căpșuni, în afară de acei pentru ornat. 
  • Verifică de gust și crocanteță. În cazul în care nu este gata, bobul clănțăne, mai necesită apă, mai adaugă 50 de ml (sau cât consideri necesar, după gust). Amestecă, acoperă din nou. Lasă alte 5 minute după care verifică din nou. 
  • Când consideri că este gata - gustul e al tău - oprește focul, adaugă leușteanul tăiat mărunt. 
  • Dacă pui unt acum este momentul. Pune, amestecă foarte bine să se încorporeze bine.
  • Porționează,  ornează cu căpșunii puși deoparte, câteva frunzulițe de leuștean și lobodă. 
  • Servește fierbinte. 

Menţiuni
  • Este o reţetă simplă şi la îndemâna oricui, mai ales dacă locuieşti la ţară. Usturoiul nu se simte aproape deloc. Foarte delicat. 
  • Extrem de plăcut la gust, toate aromele combinându-se absolut perfect.
  • Am pus căpșuni şi lobodă în diferite etape, dar poți să-i pui pe toți din prima. Sunt probe ce fac, nu sunt necesare. Dau rețeta care consider că este cea mai reușită.  
***
Vrei să primești cărți de rețete GRATIS - dar nu numai?
Te invit să te înscrii la scrisoarea ocazională pe reteteindraznete.blogspot.ro. Asta dacă nu ai făcut-o deja. 

Ai toate cărțile mele de rețete? 
Unele se găsesc deja pe Amazon, CreateSpace, etc., altele ajung în curând. Fii pe fază.
  • 41 de Rețete Dulci și Sărate de Post 
  • 41 de Rețete de Chiftele, Omlete și alte Aperitive
  • 41 de Rețete Fără Gluten pentru Vegani, Vegetarieni și toți ceilalți 
  • 41 de Rețete de Clătite, Checuri, Prăjituri și Dulciuri Varie 
  • 41 de Rețete Practice și Simple de Supe și Borșuri 
  • 41 de Rețete Dulci și Sărate de Sărbători: Tradiționale și Originale 
  • Rețetele Bunicii Învățate de la Mama – Volumul I – Dulci 
  • Rețetele Bunicii Învățate de la Mama – Volumul II – Sărate 
  • Rețetele Bunicii Învățate de la Mama – Volumul III – Prepară Porcul de Ignat
  • Rețete de Sănătate și Frumusețe 
Nu uita să vizitezi toate blog-urile mele de rețete ce am lansat numai pentru tine: 
  1. https://reteteindraznete.blogspot.com
  2. https://retetedecristinag.blogspot.com
  3. http://retetestravechi.blogspot.com
  4. https://aperitivesimple.blogspot.com
  5. https://retetetrupsisuflet.blogspot.com
  6. https://retetesub30deminute.blogspot.com
  7. https://bucatevegane.blogspot.com
  8. https://comfortfood4you.blogspot.com
Retete fara gluten cu orez si capsuni de Cristina G.

Niciun comentariu

Orice comentariu educat și la obiect este binevenit.
Nu voi publica niciun comentariu care conține aroganță deghizată, grandomanie, cuvinte murdare, insulte, etc.
Respectul este cuvântul de ordine.
O viață delicioasă îți doresc.

Cel mai bun rizoto pe care l-am mâncat vreodată!

Orez cu păstăi, lobodă, ardei, mărar: Rețetă vegană, fără gluten

Iubitor de mâncare, Nu știu tu, dar eu ador orezul gătit în stil italian. Risotto adică. Și, de când am lucrat cu niște chefi italieni ...